Kauden 2025 ensimmäinen kisa ajettiin Alastarossa. Nyt oli tosi kyseessä, eikä tarvinnut arvuutella sen paremmin omaa kuin toisenkaan suorituskykyä.
Red Devil-miehistö oli saanut käyttöönsä hienon bussin, jolla matkaan lähdettiin Savion tallilta perjantai-aamuna. Näyttävä ja huomiota herättävä yhdistelmä.
Toni Harsian työmäärä on entisestään lisääntynyt tälle vuodelle. Omien tiimikaverien holhoamisen lisäksi hänellä on vastuita nyt myös Micra-yhdistyksessä. Tämän päälle RRS-kauppa, joka etenkin alkukaudesta käy vilkkaana, kun uusia kuskeja on paljon, jotka tarvitsevat varusteita. Tonin matka menikin pääosin ns. töiden merkeissä.
Karmee kiire....
Paikan päälle saavuttaessa varikolla oli jo täysi tohina käynnissä. Tehdastiimi77:n porukka oli lähtenyt matkaan edellisenä iltana ja olivat kiertäneet rataa jo aamusta alkaen. Kuuskutosen kuskeille riitti vähempikin, olihan rata jo testipäivältä tuttu.
Usein menestyvillä tiimeillä on mukanaan yleismies, joka hoitelee käytännön asioita. Tälle reissulle saimme mekin mukaan sellaisen. Herra Viinikainen loi olemuksellaan hyvää tunnelmaa, auttoi käytännön asioissa tiimiä ja välillä muitakin. Toivottavasti hänet nähdään kisoissa useamminkin.
Kiitos Viinikainen
Täytyy sanoa, että oli hienoa viettää iltaa varikolla alkukesän pimenevässä illassa.
Aamulla seitsemältä käveltiin rata ympäri. Se on tärkeä juttu. Saadaan kisapäivä käyntiin ja opitaan radasta aina jotain uutta.
Kuva: Joonas Rintamäki
Aika-ajoon lähdettiin viime vuodesta tutulla systeemillä, (ja lähdetään varmaan jatkossakin), eli Harsia ajaa aika-ajon ja aloittaa kisan.
Laitettiin uudet renkaat ja jarrupalat.
Toni ajoi kierroksensa heti alussa ja todettiin, että tämä saa riittää, parempi säästää autoa... No, ei se aivan riittänyt, kun aika-ajon edetessä useat paransivat, näin Devil Micra 66 sai startata kilpailuun ruudusta 16.
Pinkki 77 oli aika-ajon todellinen yllättäjä ja ajoi peräti neljänteen lähtöruutuun. Melkoinen parannus viime kaudesta!
Kuva: Joonas rintamäki
Kilpailun alku oli vaikea, ja kuuskutosta kolhittiin jo kakkosmutkassa. Harsia pyrki välttämään ongelmia ja ajoi ruuhkassa sen minkä pystyi, pitäen aina mielessä, että kisa on pitkä.
Kilpailun alussa kärkinelikko irtautui muusta porukasta, heidän joukossa Luisu Pinkillä seiskaseiskalla.
Punaisen autokunnan varikkokäynnit sujuivat hyvin, ja kisa muutoinkin. Ainoina kauneusvirheinä yksi stop&go rataviivan ylityksestä, sekä Pellisen ajovuorolla sattunut kylkikosketus ohitustilanteessa.
Kilpailun edetessä porukkaa poistui edestä ohitusten sekä luonnollisen poistuman kautta. Maaliin tultiin lopulta sijalla 12, mikä omasta mielestämme on vähintään kelvollinen tulos.
Pinkin kohtaloksi koitui tällä kertaa keskeytys parin tunnin ajon jälkeen, syynä moottorin ylikuumentuminen.
Nälkää siis jäi.
Nyt siis tiedetään, missä mennään, eikä tilanne näytä lainkaan huonolta. Molemmissa autoissa on potentiaalia ja edessä on monta jännittävää kilpailua.
Seuraava koitos tulee jo kahden viikon kuluttua Kemorassa.
Alastaro on hieno rata! Onneksi kausi päätetään myös ko radalla...